Skolens historie

Siden 1920 har skolen i Vittrup været hjemsted for læring, oplysning og fysisk udfoldelse. Først som folkeskole, siden som gymnastik- og ungdomscenter, og fra 1993-2013 som efterskole med fokus på udeliv.

Efterskolen lukkede i 2013, og allerede i januar 2014 tog lokalsamfundet fat, og stiftede Vittrup Centret ApS. Her stod cirka 50 lokale ildsjæle anpartshavere bag stiftelsen, og viste den store opbakning, der er i  lokalsamfundet omkring Vittrup.

Stedet har siden været drevet med udlejning af faciliteterne, herunder restauration, kursus og konference.

Skolens har på alle tidspunkter nydt godt af særdeles stor opbakning fra lokalsamfundet. Da tankerne omkring etablering af en Fri Fagskole tog fart, i 2015, var der igen massiv massiv opbakning. Næsten 2400 frivillige timer blev stillet til rådighed for at gøre skolen klar til åbning 22. oktober 2017, hvor de første elever flyttede ind på Vittrup Fri Fagskole.

Skolens unikke placering, midt i et landbrugsområde, et stort turisme-område, tæt på Vesterhavet, Løkken, Lønstrup, Rubjerg Knude og Børglum Kloster danner rammen om en særlig ånd.

Vittrup

Læs mere om Vittrup By og lidt af de ting som foregår i byen. Blandt andet har vi børnehave, forsamlingshus og et rigtigt godt sammenhold.
Fakta

Skolen er oprindeligt bygget i 1920, og til- og ombygget af flere omgange siden.

Faciliteterne rummer:

• 38 værelser, heraf 16 i ny fløj
  • 2 mødelokaler
  • Idrætshal på 1500 kvm.
  • 3 ha plads til udekøkken, køkkenhave, bede, frugthave, bålområder, hønsegård, mindre forsøgsarealer med afgrøder, mv.
  • Staldbygninger til heste
  • 5 klasseværelser