Bæredygtig mad- og måltidspolitik

Formål

Vittrup Fri Fagskole er en kostskole, hvor eleverne bor, spiser og undervises. Da vi er bevidste om at sund, mættende og lækkert mad er  med til at give vores elever appetit på både en god og lærerig skoledag samt et godt ungdomsliv har Vittrup Fri Fagskole fokus på det brede positive sundhedsbegreb, bæredygtighed og klimavenlig produktion.

Derfor har skolens mad- og måltidspolitik til hensigt at:

• skabe gode mad- og måltidsrammer, som bidrager til elevernes livskvalitet, samvær og madglæde
  • fremme elevernes madmod gennem varierede smagsoplevelser og måltider i trygge rammer
  • præsentere madkulturer fra hele verden
  • have fokus på sæsonens råvarer fra lokale producenter
  • minimere madspild
  • arbejde med et ansvarligt energiforbrug og en hensigtsmæssig produktion

Det er skolens ansvar, at eleverne tilbydes veltillavede, varierede og ernæringsrigtige måltider. Der er desuden fokus på elevernes maddannelse, bl.a.  gennem elevernes medbestemmelse og deres ønsker omkring indholdet af måltiderne.

Måltiderne

Måltiderne på Vittrup Fri Fagskole handler ikke udelukkende om at blive mæt. Det gode måltid handler i lige så høj grad også om dannelse og fællesskab. Derfor spiser elever og personale sammen, så måltiderne bliver centrale og understøttende for fællesskabet.

Måltidernes indhold tager udgangspunkt i De officielle Kostråds anbefalinger, hvor der er fokus på både sundhed og klima,  FN´s Verdensmål for bæredygtig udvikling, lokale fødevareproducenters udbud, råvarer i sæson og den rette sammensætning af de energigivende stoffer som proteiner, fedt og kulhydrater.

Morgenmåltidet er obligatorisk, og serveres som en alsidig buffet, bestående af bl.a. forskellige slags hjemmebagt brød, morgenmads- og  mejeriprodukter, frisk frugt og grønt samt kaffe, the og vand.

Frokosten er, som morgenmåltidet, også obligatorisk. Frokosten er hovedmåltidet på skolen. Der tilbydes hver dag et varmt måltid og for at synliggøre Vittrup Fri fagskoles mad- og måltidspolitik, præsenteres frokostmenuen hver dag af enten elever fra gastro og event-linjen eller personale, inden måltidet begynder.

Aftensmaden er et frivilligt måltid, hvor der både kan serveres varme, lune og kolde retter samt rugbrød og pålæg.

Mellemmåltider: Der tilbydes eftermiddagskaffe og aftenservering hver dag. Mellemmåltiderne kan bestå af brød, kiks, knækbrød, frugt, grønt og kager ved særlige lejligheder. Derudover er der frugt tilgængeligt i spisesalen hele dagen.

Der tilbydes vand til alle måltider og saft til mellemmåltiderne. Derfor er sodavand, energidrikke og lign. ikke tilladt i spisesalen.

Lyder det spændende?